22 november 2011

QR-code gebruiken voor acties, groupon en click-to-call

We doen, als internetmarketingbureau, ontzettend veel ervaring op in de nieuwe mogelijkheden. In dit artikel, waarin we ook onverbloemd onze mening  laten horen, aandacht voor Groupon, QR-codes en Adwords click-to-call.
Veel leesplezier! Team Dommelweb.

Bezoek onze workshops internetmarketing & social media.


Over Groupon is veel te doen. Groupon heeft elke dag een unieke deal in elke grotere stad, ook in onze omstreken. Deze deals van lokale MKB’ers kunnen zeer divers zijn. Denk aan schoonheidsbehandelingen, uit eten in een leuk restaurant, autorijlessen of een taart. De aanbieding is zo laag dat je er bijna niet omheen kunt.Op basis van deze propositie heeft Groupon heel veel abonnees verzameld die elke dag de deal in hun mailbox krijgen.

Groupon biedt kortingen aan vele soorten produkten echter wat men vaak toch terug ziet komen zijn: restaurants,  hotels, wellness en evenementen. Het woord ‘group’ in de naam refereert aan het feit dat de kortingen vaak pas gaan gelden als er een minimaal aantal gegadigden voor de aanbieding zich hebben aangemeld. Beter gezegd het feestje gaat door bij een minimaal aantal deelnemers. Toch kan wel men stellen, er is er tot nu toe geen enkel feestje niet doorgegaan.

Groupon eist van u,  de ondernemer, dat u een  korting geeft van minimaal 50% op de normale verkoopprijs. Wanneer uw normale verkoopprijs 20 euro is, Dan is de aanbiedingsprijs dus maximaal 10 euro. Croupon vraagt van de verlaagde consumentenprijs minimaal 50%. Uiteindelijk is het bedrag wat u ontvangt dus maximaal 5 euro. Daar moeten uw kosten nog vanaf.  De winst zal  dus niet van deze actie moeten komen maar van de spin-off. Het is dan te hopen dat die gaat komen.

Maar ja..als u geen risico wilt nemen zult u het ook nooit weten en wellicht was u dan ook geen ondernemer geworden.Het grote voordeel bij Groupon is dan wel dat uw deal een dag in de spotlights staat bij al die mensen. Daarna is het ook over. Wie de klachten over Groupon op internet doorneemt, dat zijn er nogal wat, komt al snel tot de ontdekking dat er vaak meer wordt verkocht dan een het aanbiedende bedrijf aankan. Let er dus goed op dat u een maximum aantal aanbiedingen met hen afspreekt!

Er zijn nog meer lichtpunten.  Het inleveren van coupons kan men verplaatsen naar naar rustige dagen en tijden. Zo komt men dan ook niet in de knel met de normale klandizie. Kortom een deal met Groupon kan dus nuttig zijn maar bezint eer ge bezint.Door het enorme succes van Groupon zijn er diverse gelijksoortige initiatieven gelanceerd. Zo zijn daar Groupdeal, Sweetdeal, Tjebber en Goldendeal. In één van onze volgende nieuwsbrieven komt hier aandacht voor.

VOETNOOT: Dommelweb heeft verder geen bindingen met Groupon maar we kunnen het we wel voor u opzetten.


Nieuwe mogelijkheden bij adverteren met AdwordsAdwords, het bekende adverteren op zoekwoorden waarbij men een toppositie verkrijgt heeft een recentelijk een uitbreiding gekregen.  De nieuwe toepassing heet Adwords click-to-call. Daarbij gaan mensen niet naar uw site, maar kunnen ze het telefoonnummer in de advertentie direct bellen.Adwords click-to-call is alleen geschikt voor gebruikers met geavanceerde mobiele apparaten (de smartphones dus). De persoon die met zijn mobiele telefoon in Google zoekt, krijgt alleen advertenties te zien van bedrijven in de buurt van de plaats waar hij zich bevind.


Gebruikt iemand een smartphone om een schilder te zoeken, dan krijgt hij de advertenties met telefoonnummers van schilders in de buurt van de plaats waar hij belt.Het spreekt voor zich dat deze advertenties vooral interessant zijn voor “mobiele” zoekers. Vergeet daarbij niet dat het mobiele zoeken de toekomst heeft. De bekende I-phone tovert binnen handomdraai de frietkraam met vers gesneden friet voor compleet met recencies.

Deze doelgroep kan dus wel eens groter zijn dan u denkt! Click-to-call advertenties zijn bijzonder geschikt voor lokale aanbieders met produkten die mensen binnen de regio op afroep nodig hebben zoals: tegelzetters, schilders, glazenzetters, taxi’s, autosleepdiensten, pizzakoeriers en hotels.


Gebruik van de QR-code“QR codes (Quick Response codes) zijn tweedimensionale barcodes die u met een mobiele telefoon kunt scannen. In deze code zite een tekst of een domeinnaam verborgen. Maar er kan ook een telefoonnummer in worden opgenomen wat direkt gebeld kan worden.De gebruiker maakt een foto met zijn smartphone van de barcode De smartphone herkent het beeld en zet dit direct om in een internetadres of telefoonnummer. Men komt in de meeste gevallen uit bij een website die meer informatie geeft.Deze methode met QR-codes bespaart gebruikers het moeizaam op een telefoon intypen van een internet adres of telefoonnummer. Bijvoorbeeld een huis wat te koop staat bevat de code.

U kunt ter plekke dan meer informatie inwinnen door naar die website te gaan. Even los van functionaliteiten vinden we wel een draak van een beeldvanger.De QR-code kan nagenoeg op ieder materiaal worden gedrukt en zijn zo gemakkelijk te gebruiken op visitekaartjes, in advertenties, op T-shirts, entreekaartjes.

Een QR code is bijvoorbeeld ideaal voor taxibedrijven. Een affiche met de code wordt opgehangen op strategische plaatsen, bijvoorbeeld de in- en uitcheckbalie van een hotel, wachtkamers van ziekenhuizen, revalidatiecentra, of de garderobe van theaters.De bezitter van de smartphone scant de code en belt direct het telefoonnummer. Scannen en bellen is een vrijwel doorlopende handeling.Terzijde: Hierboven de QR-code die verwijst naar het telefoonnummer van Taxibedrijf van Rooij (een klant van Dommelweb 🙂 )

Bezoek onze workshops internetmarketing & social media.